Modernizing a Family Tradition
"I could see the huge potential of Rakuten's broad network and customer base."
-TAKETORA-
Many companies claim a unique product, but Taketora have stronger reason than most. The"toratake"bamboo they use to make their products grows up in the hills around their head office.
The great-grandfather of Taketora's current CEO was greatly attracted to this special bamboo and started the family's bamboo-ware business in 1894.
Like three generations before him, CEO Yoshihiro Yamagishi has devoted his life to bamboo. And in 2002, he launched Taketora's online shop on Rakuten Lchiba. His aim was to tell as many people as possible about his family's special"toratake"bamboo.
"Some people around here didn't have a very good image of online business,"said Yamagishi,"but I could see the huge potential of Rakuten's broad network and customer base."
Today, Taketora stock over 1,200 products on Rakuten-everything from hairclips to furniture."Japanese people can make almost anything out of bomboo,"says Yoshihiro."After all, once that's all they had."
"People told us that bamboo would never sell online,"he recalls. But it did, making Taketora one of rakuten's successful shops."If we hadn't started selling online,"says the CEO,"the bussiness probably wouldn't have survived."taketora now relies on online sales for the bulk of its business.
Bamboo has been the life of Yamagishi's family for four generations, and a companion of the Japanese people for centuries.
(雑誌「Empowering Merchants Rakuten Stories:Volume1」より転載)
家風の近代化
"私は、楽天の広いネットワークと顧客ベースの巨大な可能性を見ることができました。"
-竹虎-
多くの会社がユニークな製品を要求しますが、竹虎には大多数の人より強い理由があります。彼らの製品を作るために使う「虎竹」は、本社周辺の山で育つのです。
竹虎の現在の社長の曾祖父は、この特別な竹に非常に引きつけられ、1894年に家族で竹細工を扱うビジネスを始めました。
彼の前の三世代と同様に、社長山岸義浩は竹のために生涯を捧げてきました。また、2002年には、彼が楽天市場で竹虎のオンラインショップを立ち上げました。彼の目的は彼の家族の特別な「虎竹」についてをできるだけ多くの人々に伝えることでした。
山岸は「自分の周りの何人かの人はオンラインビジネスの非常によいイメージを持っていませんでした、しかし、私は、楽天の広いネットワークと顧客ベースの巨大な可能性を見ることができました。」と言います。
今日、竹虎は、ヘア・クリップから家具家具に至るまでのすべて楽天で1,200以上の製品を取り揃えています。山岸は「日本の人々は、竹でほとんど何でも作ることができます。」と言います。「結局のところ、一度それらは日本人がすべて持っていたのです。」
「周りは、竹がオンラインで売れないと私達に言いました。」と山岸は思い出します。しかし、それは竹虎を楽天の成功した店のうちの1つにする要素でした。「我々がオンラインでの販売を始めていなかった場合、この事業はおそらく生き残っていないだろう。」と社長は言います。竹虎は現在、事業の大半をオンライン販売に依存しています。
竹は、四世代続く山岸家族の生活と何世紀にもわたって日本人の暮らしと共に存在しています。